Teknologin har förändrat hur vi marknadsför

marknadsföring online

När det kommer till att marknadsföra sitt företag så har man sett en stor ökning gällande kampanjer över internet. Att lägga in en annons i lokaltidningen eller i en av de större rikstäckande tidningarna var, förr i tiden, länge ansett som det enda medlet för att marknadsföra sin kampanj eller sitt företag.

Men när den digitala revolutionen tog fart på riktigt och teknologin började utvecklas så ser vi snabbt hur marknadsföringen har ändrats drastiskt. Idag så ser du nästan marknadsföringskampanjer vart du än befinner dig på internet och om inte det räcker så kommer du antagligen få en uppsjö av olika e-mail som innehåller samma meddelande.

Aspekterna inom marknadsföring som teknologin har ändrat

Även om det är samma grundtanke bakom att marknadsföra sig på olika hemsidor och att marknadsföra sig i den lokala tidningen så ser vi att teknologin har ändrat förutsättningarna när det kommer till hur snabbt du kan producera din marknadsföring, relevansen, priset och hur många den når ut till. Vi kommer gå närmare in på dem i listan nedanför.

  • Snabbheten – När det kom till att marknadsföra sig i tidningen så var det ofta ett stort projekt. Du var tvungen att möta upp en som sysslade med marknadsföringen för att de skulle skapa din kampanj. Men i takt med att teknologin utvecklades så utvecklades också processen att skapa en marknadsföring. Nu har du ofta mallar på platser du kan köpa, vilket varierar i storlek, samt att du kan enkelt skapa din egen layout. Alltså så kommer du kunna skippa mellanhanden och få ut mer av din kampanj på kortare tid.
  • Relevansen – Att marknadsföra sig i lokaltidningen har inte alltid varit ett bra alternativ då just de folket du vill nå ut till kanske inte läser den delen. Men med teknologins framfart har du många alternativ på var du ska rikta din kampanj. Om din kampanj är att sälja möbler så kan du rikta in dig på internetsidor som har möbler som specifikation. Vill du istället promota ett onlinekasino kan du lägga in annonser på en sida inriktad på underhållning för att nå ut till rätt målgrupp. Detta gör att du kan rikta din marknadsföring på ett helt annat sätt än förr.
  • Priset – Priset har också ändrats i takt med teknologin. Det finns hemsidor som har tusentals läsare vilket kommer göra att priset för att marknadsföra sig på en bra plats höjs rejält. Samtidigt så finns det hemsidor som erbjuder annonsplatser till ett sänkt pris för att sätta igång sina intäkter.
  • Hur många den når ut till – Genom att folk har börjat spendera mer och mer tid framför internet så kommer din marknadsföringskampanj nå ut till så många mer än vad du räknar med. Även om folk inte aktivt ser den så kommer den fastna i deras näthinna.

Olika sätt att marknadsföra sig

E-mail är något som funnits väldigt länge men som ansetts vara jobbrelaterat. De många företag gör nuförtiden är att de marknadsför sig själva genom att skicka ut nyhetsbrev varje vecka som innehåller någon form av sänkt pris. Det finns även möjlighet att marknadsföra sig själv genom diverse appar och streamingsidor så som Youtube och Twitch.

Teknologin har verkligen ändrat på sättet vi marknadsför och med en teknologisk framfart så är det inte omöjligt att vi kommer se en ständig utvecklingskurva framöver.